Treści umowy zlecenia - zagadnienia dotyczące wynagrodzenia oraz wzajemnych rozliczeń stron związanych z jej zakończeniem
Zawierając umowę zlecenia, strony powinny dokładnie ustalić warunki jej wypełnienia i wzajemne zobowiązania stron. Umowa taka powinna regulować, między innymi, kwestie dotyczące wynagrodzenia za wykonaną pracę, rozliczenia kosztów poniesionych przez zleceniobiorcę oraz szczególne obowiązki związane z jej zakończeniem.
Prawo cywilne nie konstruuje zobowiązań stron umowy zlecenia tak dokładnie jak przepisy prawa pracy w stosunku do umowy o pracę. Zdecydowana większość postanowień w zakresie zlecenia to przepisy o charakterze ogólnym, które nie tylko można - na zasadzie swobody umów - ale wręcz trzeba doprecyzować w treści umowy dla bezproblemowej realizacji zobowiązań.
Konstrukcja wynagrodzenia
Umowa zlecenia ma, co do zasady, charakter zarobkowy, co nie wyłącza jednak możliwości zawarcia jej nieodpłatnie - tj. zobowiązania zleceniobiorcy do wykonywania określonej pracy bez wynagrodzenia. Są to jednak wyjątkowe sytuacje (np. umowa wolontariacka, umowa dotycząca praktyk absolwenckich). Dlatego regulacje dotyczące wynagrodzenia są istotnym elementem jej treści. Zawierając tego rodzaju umowę, zleceniodawca nie powinien ograniczać się tylko do ustalenia w niej wysokości wynagrodzenia, ale również wskazać na częstotliwość, termin i sposób wypłaty.
Wysokość wynagrodzenia
Zawierając umowę zlecenia, zleceniodawca nie jest związany przepisami o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Nie występują także dodatki do wynagrodzenia narzucone przez przepisy prawne.
Wynagrodzenie w umowie zlecenia może zostać określone jako:
l stawka za wykonanie całego zlecenia (np. przy zleceniu dotyczącym prac porządkowych - po zakończeniu organizowanego przez gminę festynu),
stała kwota w określonych odstępach czasu (np. wynagrodzenie miesięczne),
