Planowanie czasu pracy
Odpowiednie zaplanowanie czasu pracy jest niejednokrotnie najtrudniejszym zadaniem dla pracodawcy. Musi on pogodzić konieczność zapewnienia odpowiedniej organizacji pracy z bardzo konkretnymi wymogami prawa pracy.
Planowanie czasu pracy zawsze budzi wiele wątpliwości wśród pracodawców. Planując czas pracy, powinni oni szczególnie pamiętać, o tym, aby:
● stosować tylko te systemy czasu pracy, które są przewidziane w ich wewnętrznych regulacjach,
● nie planować nadgodzin (należy precyzyjnie planować obliczony wymiar czasu pracy),
● zapewnić pracownikowi odpowiednią ilość dni wolnych od pracy.
Dopiero przestrzeganie wszystkich tych zaleceń zagwarantuje to, że stworzony grafik (harmonogram) będzie prawidłowy.
W zależności od przyjętego systemu czasu pracy pracodawca może z góry wskazać pracownikom godziny pracy (np. w regulaminie pracy) bądź też zmuszony będzie stale planować czas pracy na każdy okres rozliczeniowy.
Nieprawidłowe zaplanowanie organizacji pracy, z naruszeniem przepisów o czasie pracy, jest wykroczeniem i podlega karze grzywny od 1000 zł do 30 000 zł (art. 281 pkt 5 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy; dalej: k.p.).
Reguły planowania czasu pracy
Aby móc zaplanować czas pracy pracowników, w każdym zakładzie pracy należy w pierwszej kolejności określić wewnętrzne reguły w tym zakresie, dotyczące:
● obowiązujących pracowników systemów czasu pracy,
● odpowiednich okresów rozliczeniowych,
● sposobu wskazania pracownikom precyzyjnych rozkładów czasu pracy.
Uregulowania te powinny znaleźć się w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy. W tym ostatnim przypadku pracownicy zostają objęci regułami wskazanymi w obwieszczeniu po upływie 2 tygodni od jego ogłoszenia.
Należy jednak zauważyć, że o ile systemy i okresy rozliczeniowe są raczej elementami czasu pracy, które rzadko ulegają zmianie, o tyle odpowiednie ułożenie rozkładu czasu pracy poszczególnych pracowników może stanowić problem.
