Inwentaryzacja zbiorów w bibliotece szkolnej
Według jakich przepisów należy przeprowadzać inwentaryzację zbiorów bibliotecznych w bibliotece szkolnej?
Stan faktyczny
Jesteśmy szkołą ponadgimnazjalną, dla której organem prowadzącym jest gmina. W szkole działa biblioteka szkolna. Z pojawiających się publikacji wynika, że biblioteki szkolne nie należą do sieci bibliotek publicznych, i w związku z tym nie obowiązują ich przepisy dotyczące ewidencji zbiorów i przeprowadzania skontrum, zawarte w rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 28 października 2008 r. Ostatnie skontrum w naszej bibliotece szkolnej przeprowadzono w 2007 r., według stanu na 31 grudnia. Czy w tej sytuacji musimy przeprowadzić inwentaryzację zbiorów w 2011 r., a jeśli tak, to czy błędem będzie, jeśli z uwagi na utrudnienia w pracy biblioteki taką inwentaryzację przeprowadzimy według stanu np. na 30 września 2011 w terminie od 1 do 20 października? Czy jednostka może w polityce rachunkowości wskazać, że przy ewidencji i przeprowadzaniu inwentaryzacji materiałów bibliotecznych będą wykorzystywane metody i dokumenty typowe dla skontrum w bibliotekach publicznych? Jeśli tak, to jak postąpić w przypadku powstania ewentualnych różnic, które program komputerowy używany w bibliotece do prowadzenia ewidencji księgozbioru dzieli na "braki bezwzględne", podlegające wykreśleniu z ewidencji, oraz "braki względne", pozostawiane na stanie do następnego skontrum? Czy w obowiązującym stanie prawnym szkoła może również stosować takie rozwiązania?
