Planowanie i sposób sporządzania rocznego sprawozdania Rb-30S przez samorządowe zakłady budżetowe
Do 31 stycznia samorządowe zakłady budżetowe mają obowiązek sporządzenia i złożenia do zarządów jednostek samorządu terytorialnego rocznych sprawozdań Rb-30S. W związku z sygnałami otrzymywanymi od naszych Czytelników, dotyczącymi trudności ze sporządzaniem tego sprawozdania, na przykładzie liczbowym przedstawiamy zasady wypełniania poszczególnych części tego sprawozdania.
Wiele zmian, między innymi w zakresie funkcjonowania zakładów budżetowych, wprowadziła ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp). Dopuszcza ona funkcjonowanie tylko samorządowych zakładów budżetowych, ustalając literalnie zakres działalności, którą mogą one realizować (art. 14 uofp).
Jednak najwięcej problemów pojawiło się w samorządowych zakładach budżetowych w związku z usunięciem konta 761 "Pokrycie amortyzacji" z wzorcowego planu kont dla samorządowych zakładów budżetowych określonego w rozporządzeniu Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont). W konsekwencji tego powstał problem ze sporządzaniem sprawozdania Rb-30S w zakresie przychodu z tytułu pokrycia amortyzacji oraz ujęcia kosztów amortyzacji.
Gospodarka finansowa samorządowych zakładów budżetowych
W ogólnym ujęciu gospodarka finansowa samorządowych zakładów budżetowych jest prowadzona metodą netto, to znaczy rozliczenie z budżetem następuje przez ustalenie wyniku finansowego. Koszty prowadzonej działalności w całości lub w większej części pokrywane są z dochodów własnych zakładu.
Tabela. Akty prawne regulujące gospodarkę finansową samorządowych zakładów budżetowych
