Wymagania i warunki zatrudniania na stanowiskach doradców i asystentów w samorządzie
Gabinety doradcze w samorządzie funkcjonują w ograniczonym zakresie - co oznacza, że można je tworzyć jedynie w urzędach gmin, starostwach powiatowych oraz urzędach marszałkowskich. Składają się one z doradców i asystentów, których podstawowym zadaniem jest merytoryczne i organizacyjne wsparcie wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty czy marszałka województwa. Wykluczone jest zatem zatrudnianie osób na takich stanowiskach w innych jednostkach samorządu. Oczekiwania względem członków tzw. gabinetów odbiegają od wymagań, jakim muszą sprostać inni pracownicy samorządowi.
Wymagania kwalifikacyjne dla doradców i asystentów, w porównaniu z innymi pracownikami samorządowymi, są raczej skromne. Decyduje o tym podstawa zatrudnienia oraz charakter samego stanowiska.
Ograniczone kwalifikacje
Doradcy i asystenci są zatrudniani na podstawie umowy o pracę, a ich stanowiska nie są zaliczane do stanowisk urzędniczych. W związku z tym - na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych - od osób zatrudnianych w takim charakterze oczekuje się jedynie:
● polskiego obywatelstwa,
