Kontrola wydatków poniesionych na połączenia telefoniczne z komórkowych telefonów służbowych
Czy inspektorzy kontroli mogą sprawdzać billingi telefoniczne dokumentujące wykonane połączenia ze służbowych telefonów będących w posiadaniu pracowników jednostki? Czy kierownik jednostki może ponieść sankcje dyscyplinarne za odmowę wydania billingów?
STAN FAKTYCZNY
Wojewódzka stacja sanitarno-epidemiologiczna, posiadająca formę organizacyjną państwowej jednostki budżetowej, corocznie podlega kontroli finansowej w ramach sprawowanego nadzoru nad prowadzoną gospodarką finansową (przedmiotem kontroli jest m.in. celowość dokonywania wydatków budżetowych ponoszonych na realizację zadań statutowych). W bieżącym roku inspektorzy kontroli planowali m.in. szczegółowo skontrolować wysokie wydatki poniesione na opłaty za połączenia z telefonów służbowych. W tym celu kontrolerzy poprosili o faktury VAT otrzymane od operatora sieci komórkowej, potwierdzające zapłatę za świadczone usługi telekomunikacyjne oraz szczegółowe billingi telefoniczne dotyczące przeprowadzonych połączeń ze wszystkich telefonów służbowych będących w posiadaniu pracowników jednostki. Kierownik jednostki odmówił kontrolującym wydania billingów telefonicznych, uzasadniając to tym, że kontrola taka będzie formą monitoringu pracowników.
