Niezgodne z przepisami ustalenie wartości zamówienia
Nowelizacja ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych z 19 sierpnia 2011 r. uszczegółowiła katalog nieprawidłowości skutkujących naruszeniem dyscypliny finansów publicznych - wskazując, że jest nią m.in. niezgodne z przepisami o zamówieniach publicznych ustalenie wartości zamówienia lub jego części, jeżeli miało to wpływ na obowiązek stosowania przepisów o zamówieniach publicznych albo na zastosowanie przepisów dotyczących zamówienia publicznego o niższej wartości.
Ustalenie wartości zamówienia jest bardzo istotną czynnością w procesie udzielania zamówienia publicznego - przesądza bowiem o wyborze określonej procedury zamówień publicznych, a ponadto na jej podstawie ustala się wysokość wadium. Ustalona wartość ma także wpływ na kwalifikację ceny jako rażąco niskiej.
Problematykę ustalenia wartości zamówienia regulują szczegółowo przepisy art. 32-35 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp). Czynność oszacowania wartości zamówienia powinna być dokonana przez zamawiającego w fazie postępowania przygotowawczego, za czym przemawia zarówno ogólna systematyka ustawy, jak i okoliczność, że od wyniku tego oszacowania zależy usytuowanie danego zamówienia w siatce kwot progowych systemu zamówień publicznych.
Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "wartość zamówienia" - ograniczył się jedynie do wskazania podstawy jej ustalenia, którą stanowi całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy brutto, bez podatku od towarów i usług - ustalone przez zamawiającego z należytą starannością. Zapis ten jest bardzo nieprecyzyjny. Odnosi się do lakonicznych pojęć, które nie zostały uszczegółowione w przepisach upzp, dlatego dokonując ustalenia wartości zamówienia, zamawiający musi sięgać zarówno do innych przepisów powszechnie obowiązujących, jak i wypracowanej linii orzecznictwa.
