Wyjawienie stanu majątku przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta
Osoby zarządzające urzędem (wójt, burmistrz lub prezydent miasta) składają pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie do 30 dni od objęcia stanowiska. Następne - corocznie do 30 kwietnia.
Każda osoba zatrudniona w samorządzie musi ujawnić stan swojego majątku. Obowiązek ten wynika z różnych regulacji prawnych. Urzędnicy składają oświadczenia na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych. Natomiast samorządowcy zatrudnieni na najwyższych stanowiskach muszą wyjawić majątek na podstawie ustaw ustrojowych.
Zmiana stanowiska pociąga za sobą obowiązek złożenia nowego oświadczenia majątkowego, jeżeli stanowisko to mieści się w katalogu osób mających obowiązek złożenia oświadczenia.
Przykład
Pracownica zatrudniona dotychczas w urzędzie gminy na stanowisku sekretarza została powołana na zastępcę wójta. Z dniem objęcia tego stanowiska musi złożyć nowe oświadczenie majątkowe, bez względu na to, jakie oświadczenia złożyła, pełniąc funkcję sekretarza.
