Składanie oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej przez urzędników
W celu weryfikacji przestrzegania zakazu podejmowania przez pracownika samorządowego zajęć, które wywołują uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność, pracownik taki musi składać oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej. Naruszenie tego obowiązku może spowodować odpowiedzialność porządkową, a nawet zwolnienie z pracy.
Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym (w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym), a także doradcy i asystenci, muszą złożyć oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej. Dzięki temu obowiązkowi możliwa jest kontrola przestrzegania przez nich ograniczeń wynikających z art. 30 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. Chodzi także o weryfikację wypełniania zakazów przez tych samorządowców, których dotyczy ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Przykładowo, w gminie adresatami tego obowiązku są: kierownicy jednostek organizacyjnych, osoby zarządzające i członkowie organów zarządzających komunalnymi osobami prawnymi oraz inne osoby wydające decyzje administracyjne w imieniu wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
O ograniczeniach w uzyskiwaniu dodatkowych źródeł przychodu przez samorządowców pisaliśmy w RB 9/2013 w artykule: Ograniczenia dodatkowych źródeł zarobków na najwyższych stanowiskach w samorządzie.
