Pobieranie i ewidencja opłat za usługi opiekuńcze
Opis nieprawidłowości: Kontrola wykazała, że w latach 2012-2013 trzy z dziesięciu opiekunek, pobierających w imieniu gminnego ośrodka pomocy społecznej (dalej: GOPS) opłaty za realizowane usługi opiekuńcze, nie wywiązywały się z terminowego odprowadzania tych opłat do urzędu gminy. Opóźnienia wynosiły od jednego do kilku miesięcy, w tym jedna z opiekunek do czasu kontroli nie rozliczyła się z kwoty 3260 zł pobranej w IV kwartale 2013 r. Wystąpienie tych nieprawidłowości było spowodowane nieprzestrzeganiem przez GOPS zasad poboru i odprowadzania opłat za usługi opiekuńcze, określonych w uchwale rady gminy, zgodnie z którymi opiekunki powinny pobierać od swoich podopiecznych opłaty ustalone w decyzjach dyrektora GOPS i odprowadzać je do kasy lub na rachunek bankowy GOPS niezwłocznie po pobraniu, jednak nie później niż do 15 dnia danego miesiąca za miesiąc poprzedni. W tym samym terminie księgowy GOPS był zobowiązany rozliczyć opiekunki z kwot pobranych i odprowadzonych, co było warunkiem wypłacenia im wynagrodzenia za świadczenie usług. Ponieważ opiekunki wpłacały pobrane należności bezpośrednio do urzędu gminy, księgowy GOPS zaniechał dokonywania ich rozliczeń, nie były one wykonywane także przez księgowość urzędu. Opisany tryb pobierania opłat spowodował również nieprawidłowości w ewidencji księgowej, polegające na ujmowaniu dochodów planowanych i pobranych z tego tytułu w planie finansowym urzędu gminy zamiast GOPS, a także na zaniechaniu prowadzenia ewidencji rozrachunków z tytułu opłat według osób zobowiązanych i według opiekunek. Dyrektor i główna księgowa GOPS w złożonych wyjaśnieniach jako powód opisanego postępowania podali ustne polecenie skarbnika gminy, wydane w celu zapewnienia szybkiego spływania do budżetu dochodów gminy i zapobieżenia zdarzającym się w przeszłości przypadkom wykorzystywania dochodów pobranych przez GOPS na jego wydatki.
