Jak zapewnić kompletność i poprawność zapisów w księgach rachunkowych na koniec roku
Niewykonanie niezbędnych czynności sprawdzających przed zamknięciem ksiąg rachunkowych za 2013 r. może skutkować licznymi błędami w ewidencji księgowej w zakresie bilansu zamknięcia 2013 r., a tym samym bilansu otwarcia 2014 r. Jakie działania - oprócz przeprowadzenia obowiązkowej inwentaryzacji aktywów i pasywów, sprawdzenia obrotów i sald kont księgi głównej oraz uzgodnienia sald ewidencji analitycznej i syntetycznej - należy podjąć przed zamknięciem ksiąg rachunkowych, aby mieć pewność co do kompletności i poprawności zapisów w księgach rachunkowych?
Wszystkie czynności związane z przygotowaniem do zamknięcia ksiąg rachunkowych za dany rok obrotowy, przeprowadzane w okresie od ostatniego kwartału tego roku do końca pierwszego kwartału roku następnego, mają na celu doprowadzenie do tego, aby dane na temat poszczególnych rodzajów aktywów i pasywów zawarte w ewidencji księgowej jednostki i sporządzanych na jej podstawie sprawozdaniach finansowych i budżetowych były rzetelne, bezbłędne i sprawdzalne. Żeby mieć pewność co do kompletności i poprawności zapisów w księgach rachunkowych - poza przeprowadzeniem i rozliczeniem obowiązkowej inwentaryzacji okresowej aktywów i pasywów, sprawdzeniem prawidłowości obrotów i sald kont księgi głównej oraz uzgodnieniem sald ewidencji analitycznej i syntetycznej - należy:
