Odpowiedzialność za ukrywanie przekroczenia planu wydatków w ewidencji księgowej
Opis nieprawidłowości: Kontrola wykazała, że w państwowej jednostce budżetowej w ramach kontroli wstępnej wydatków nie sprawdzano przed ich dokonaniem, czy mieszczą się one w planie finansowym, kierując się wyłącznie bieżącymi potrzebami. Na koniec każdego okresu sprawozdawczego główna księgowa analizowała wykonanie wydatków w poszczególnych podziałkach klasyfikacji budżetowej i tam, gdzie występowały przekroczenia, sporządzała wewnętrzny dokument PK - "Polecenie księgowania", w którym odnosząc się do konkretnych dokumentów źródłowych, korygowała pierwotne zaklasyfikowanie wydatków tak, aby kwoty przekraczające plan w danym rozdziale i paragrafie zostały przeniesione do rozdziału i paragrafu, w którym jeszcze były rezerwy środków. Sporządzane w ten sposób dokumenty wewnętrzne, opisane jako "korekta rozliczenia", nie były przez nikogo podpisywane (ani przez osobę sporządzającą, ani sprawdzającą, ani zatwierdzającą do księgowania). Z wyjaśnień złożonych przez dyrektora wynikało, że nie był on świadomy naruszania przepisów i ukrywania tego faktu przez główną księgową, natomiast główna księgowa twierdziła, że wszystkie kwestionowane zapisy były wprowadzone do ksiąg na polecenie dyrektora.
Komentarz: Procesy związane z rozdysponowywaniem środków publicznych są regulowane szeregiem norm prawnych składających się na tzw. dyscyplinę finansów publicznych. W przypadku dokonywania wydatków w państwowej jednostce budżetowej do podstawowych norm tej dyscypliny należą nakazy:
