Kontrola zamówień publicznych - prawa i obowiązki kontrolowanego zamawiającego
Następujące po sobie kolejne nowelizacje Prawa zamówień publicznych pozbawiły Prezesa UZP możliwości władczego wpływania - poprzez wydawanie decyzji administracyjnych - na rozstrzygnięcia zamawiających w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zamiast tego rozbudowały jego uprawnienia kontrolne. Jakie obowiązki i prawa posiada zatem obecnie kontrolowany zamawiający w przypadku kontroli doraźnych i uprzedniej?
Przepisy dotyczące kontroli Prezesa UZP zostały określone w rozdziale 3 działu V ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp).
Reguły przeprowadzania kontroli określono, dzieląc kontrole na:
● doraźną - dotyczącą wszystkich rodzajów postępowań,
● uprzednią - dotyczącą zamówień współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.
Kontrola Prezesa UZP jest przeprowadzana tylko na podstawie jednego kryterium - legalności, a więc zgodności z prawem (art. 161 ust. 2 upzp). To kryterium jest dodatkowo zawężone do kontroli zgodności działań zamawiającego z przepisami upzp. Prezes UZP nie może zatem w trakcie przeprowadzania kontroli kwestionować np. potrzeby udzielenia zamówienia, dokonywać oceny, czy kontrolowane postępowanie jest zgodne z innymi przepisami (np. dotyczącymi ochrony środowiska), czy badać gospodarności, celowości, racjonalności i rzetelności działań kontrolowanego.
Jedynie - stosownie do obowiązku wskazanego w art. 304 § 2 ustawy z 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego - gdy w trakcie postępowania organ kontroli zauważy, że doszło do naruszenia innych przepisów, ma obowiązek zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
