W jakim zakresie pracodawca może monitorować pracę na stanowiskach komputerowych
Czy pracodawca może kontrolować pracownika w imię ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa i jakie obszary aktywności pracownika może ta kontrola obejmować? Czy pracodawca może monitorować korespondencję mailową pracownika?
Pracodawca może monitorować korespondencję pracowników za pomocą automatycznych programów nastawionych na blokowanie wirusów zawartych w wiadomościach elektronicznych. Natomiast wszystkie inne czynności pracodawcy mające na celu kontrolowanie (w tym otwieranie, czytanie) korespondencji mailowej są możliwe tylko po uprzednim poinformowaniu pracownika.
Kontrolowanie wydajności pracownika oraz sprawdzanie, ile czasu poświęca pracy, a ile czasu sprawom prywatnym, budzi powszechną aprobatę. Pracodawca ma słuszny interes prawny w podejmowaniu działań w celu uzyskania jak najpełniejszego obrazu (wydajnościowego) swojego pracownika. Jednak żadne działania nie mogą naruszać dóbr osobistych pracownika, a w szczególności prawa do prywatności.
