Nieprawidłowości w uchwałach budżetowych jednostek samorządu terytorialnego
W trakcie uchwalania budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz w wyniku dokonywanych w trakcie roku budżetowego zmian uchwały budżetowej często dochodzi do naruszeń prawa, które pozwalają organom nadzoru na kwestionowanie wprowadzanych regulacji. Niepozbawiony takich błędów jest także proces tworzenia projektu uchwały budżetowej. Analiza przepisów ustawy o finansach publicznych w dużym stopniu pozwala na sformułowanie wniosków o braku ich spójności i trudności w stosowaniu i interpretacji, stąd nieprawidłowości i błędy w tej materii występują dość często i mają charakter powtarzających się naruszeń prawa.
Dnia 29 grudnia 2013 r. rada gminy uchwaliła budżet na kolejny rok. Po przedstawieniu regionalnej izbie obrachunkowej (dalej: RIO) projektu uchwały budżetowej dnia 10 grudnia 2013 r. gmina uzyskała opinię RIO o projekcie uchwały. Opinia przesłana została przez RIO organowi wykonawczemu (wójtowi), jednak wójt nie przedstawił tej opinii radnym, tym samym uchwalili oni budżet gminy bez jej znajomości. Naruszono więc przepis art. 238 ust. 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp).
