Czy potrącenie kary umownej stanowi niewykonany wydatek
Co stanowi o kryterium klasyfikacyjnym niewykonania wydatków? Czy potrącenie kary umownej z wynagrodzenia usługobiorcy też będzie stanowiło niewykonany wydatek, przy założeniu podstaw prawnych do takiej czynności?
Odpowiadając na pytanie pierwsze, należy założyć, iż zapewne chodzi o niewykonanie planu wydatków. Zgodnie z art. 11 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp), podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan finansowy, którego częścią jest plan wydatków. Nie można tego odnosić do samorządowego zakładu budżetowego, ponieważ w tych jednostkach planuje się przychody, koszty, należności i zobowiązania oraz stan środków na początku i koniec roku budżetowego.
Czasy prawa budżetowego dawno minęły i nie ma potrzeby ani obowiązku, aby wydatki wykonane były równe planowanym. A jeżeli są równe, to nie widać poziomu efektywności w sposobie wydatkowania środków, co jest dalekie od wymogów w zakresie kontroli zarządczej (w odniesieniu do mierników). Niestety, w praktyce wygląda to nieco inaczej, gdy są środki, trzeba je wydać - najgorszy przypadek z możliwych, ponieważ sprzeczny z art. 44 uofp. Z przepisu tego wynika kilka ważnych zasad, aby móc dokonać wydatku, trzeba mieć:
