Termin związania ofertą - problemy w praktyce
W przepisach o zamówieniach publicznych nie zdefiniowano pojęcia "termin związania ofertą". Ustawodawca natomiast używa go i przypisuje mu prawne i faktyczne znaczenie. Wykonawcy, składając ofertę w postępowaniu, zgadzają się na objęcie jej terminem związania. Z kolei zamawiający, przygotowując postępowanie, decyduje o jego długości. W praktyce udzielania zamówień publicznych z pojęciem tym wiążą się problemy dotyczące skutków upływu tego terminu - dotyczące zwłaszcza wyrażania przez wykonawcę zgody na jego przedłużenie, jak i możliwości wykluczenia wykonawcy, który takiej zgody nie udzielił.
Ustawodawca zrezygnował z wprowadzenia definicji "termin związania ofertą". Wskazał jednak, że wykonawca jest związany ofertą do upływu terminu określonego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ), nie dłużej jednak niż:
1) 30 dni - jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż tzw. progi unijne, czyli w postępowaniach toczonych w tzw. trybach krajowych,
2) 90 dni - jeżeli wartość zamówienia dla robót budowlanych jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość 20 000 000 euro, a dla dostaw lub usług - 10 000 000 euro,
3) 60 dni - jeżeli wartość zamówienia jest inna niż określona w pkt 1 i 2.
Aktualne wysokości wszystkich progów kwotowych w zamówieniach publicznych, od których zależą obowiązki proceduralne zamawiającego, są dostępne na INFORRB w zakładce WSKAŹNIKI I STAWKI.
