Finansowanie deficytu jednostki samorządu terytorialnego z sum depozytowych
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Kontrola przeprowadzona w urzędzie miejskim wykazała, że wpłaty wadium na przetargi i rokowania na sprzedaży nieruchomości komunalnych były przyjmowane na rachunek bieżący urzędu jako dochody budżetowe ze sprzedaży nieruchomości (§ 77 klasyfikacji dochodów - "Wpłaty z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości"). W okresie od ogłoszenia przetargu lub rokowań do ich zakończenia finansowano z tych sum wydatki bieżące gminy. Po rozstrzygnięciu przetargu/rokowań wadia uczestników, którzy ich nie wygrali, były zwracane i ewidencjonowane jako zwroty nadpłat w dochodach budżetowych (często z wielomiesięcznym opóźnieniem, co było spowodowane brakiem wystarczających środków w budżecie), natomiast wadia wniesione przez uczestników, którzy przetargi/rokowania wygrali, były zaliczane na poczet ceny sprzedaży nieruchomości. Z wyjaśnień złożonych przez burmistrza miasta oraz skarbnika wynikało, że nie uważali swojego postępowania za nieprawidłowe, ponieważ przepisy ustawowe w przypadku wadiów na sprzedaż nieruchomości nie zastrzegają obowiązku przechowywania tych sum na odrębnym, oprocentowanym rachunku bankowym, jak to jest np. w przypadku zabezpieczeń należytego wykonania umów na przetargi związane z udzielaniem zamówień publicznych. Poza tym takie postępowanie było racjonalne z punktu widzenia gminy - ponieważ chroniło ją od ponoszenia kosztów kredytu (jego oprocentowania), koniecznego do finansowania deficytu jednostki samorządu terytorialnego występującego w ciągu roku budżetowego.
