Ewidencja rozrachunków z pracownikami
Zatrudnianie pracowników powoduje powstanie przynajmniej jednego rodzaju rozrachunku - zobowiązania z tytułu wynagrodzenia za świadczoną pracę. Jednak najczęściej nie jest to jedyny tytuł rozrachunku. Powstawanie zobowiązań oraz należności od pracowników może wynikać również w związku z wykonywanymi przez nich obowiązkami, np. pobieraniem zaliczek na wydatki związane z bieżącą działalnością jednostki.
W jednostkach oświatowych, do najczęściej występujących tytułów rozrachunków z pracownikami należą:
● rozrachunki z tytułu wynagrodzeń,
● rozrachunki z tytułu używania przez pracownika samochodu prywatnego do celów służbowych,
● ekwiwalenty, np. za używanie własnej odzieży lub za pranie odzieży roboczej,
● rozrachunki z tytułu udzielonych pracownikom pożyczek z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚS),
● rozrachunki z tytułu udzielonych pracownikom zaliczek na wydatki związane z bieżącą działalnością jednostki, w tym zwrot wydatków dokonanych ze środków własnych pracownika na potrzeby działalności jednostki,
● rozrachunki z tytułu udzielonych pracownikom zaliczek na wydatki w związku z odbywaną przez nich podróżą służbową,
● należności z tytułu niedoborów i szkód, np. za niedobory ujawnione podczas inwentaryzacji, obciążające pracownika.
Rozrachunki to należności lub zobowiązania ujęte w księgach rachunkowych jednostki na podstawie właściwych, sprawdzonych pod względem merytorycznym oraz formalno-rachunkowym dokumentów. Dlatego również w przypadku ewidencji rozrachunków z pracownikami konieczne jest dokonywanie kontroli merytorycznej i formalno-rachunkowej oraz zatwierdzanie dokumentów do wypłaty. Dotyczy to zarówno list płac wynagrodzeń oraz innych świadczeń należnych pracownikom, jak i rachunków (np. wystawianych do umów zlecenia) oraz faktur, na podstawie których dokonywany jest pracownikom zwrot poniesionych wydatków.
Cechą charakterystyczną rozrachunku jest to, iż zarówno wierzyciel, jak i dłużnik uznają tytuł oraz kwotę rozrachunku.
