PROCEDURY
Procedury kontroli podatkowej dokonywanej przez organy podatkowe
Znajomość skomplikowanych i często zmieniających się procedur kontroli podatkowej jest niezwykle przydatna nie tylko przy prowadzeniu działalności gospodarczej, ale także w działalności jednostek sektora finansów publicznych. Jednostki samorządu terytorialnego dość często kontrolowane są przez urzędy kontroli skarbowej, tym samym znajomość procedur kontrolnych w tym zakresie wydaje się bardzo przydatna.
Procedury kontroli podatkowej uregulowane są w art. 281-292 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa).
Kontrola podatkowa - zakres podmiotowy
Organy podatkowe pierwszej instancji, czyli m.in. urzędy skarbowe czy urzędy kontroli skarbowej, przeprowadzają kontrolę podatkową u:
● podatników,
● płatników,
● inkasentów,
● następców prawnych.
Podmioty te są w kontekście analizowanych regulacji prawnych kontrolowanymi.
Z kolei minister właściwy do spraw finansów publicznych przeprowadza kontrolę podatkową, której celem jest sprawdzenie stosowania uznanej przez ten organ metody ustalania ceny transakcyjnej między podmiotami powiązanymi.
Cel i zakres kontroli
Celem kontroli podatkowej jest sprawdzenie, czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.
Kontrolę podatkową podejmuje się z urzędu. Oczywiście można wnioskować do organów podatkowych o przeprowadzenie kontroli, decyzja o jej przeprowadzeniu leży jednak po stronie organu i wymaga weryfikacji przyjętych planów kontrolnych.
W zakresie spraw rozstrzygniętych decyzją ostateczną organu podatkowego, czyli taką, która nie podlega faktycznej weryfikacji w toku postępowania, kontrola podatkowa nie może być ponownie wszczęta. Oznacza to, że nie ma możliwości podważenia ustaleń kontrolnych po dokonaniu ostatecznych ustaleń w toku postępowania podatkowego.
Wyjątek od tej zasady zachodzi, gdy kontrola podatkowa jest niezbędna dla przeprowadzenia postępowania w sprawie:
● stwierdzenia nieważności,
