Instytucja self-cleaning po nowelizacji przepisów o zamówieniach publicznych
Od 28 lipca 2016 r. obowiązuje duża nowelizacja Prawa zamówień publicznych. Jedną z nowości są unormowania dotyczące instytucji self-cleaning - umożliwiającej wykonawcy w określonych okolicznościach uwolnienie się od sankcji wykluczenia z postępowania.
Co do zasady, wykluczenie wykonawcy z prowadzonego postępowania o zamówienie publiczne jest dolegliwością, którą zamawiający ma obowiązek zastosować względem takiego wykonawcy, który nie wykazuje się określonymi cechami podmiotowymi. Do przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp), obok obligatoryjnych podstaw wykluczenia, wprowadzono dodatkowo przesłanki, których zaistnienie uprawnia zamawiającego do podjęcia decyzji o wykluczeniu. Zastrzeżono jednak, że fakultatywne przesłanki wykluczenia będą miały zastosowanie tylko wtedy, gdy zamawiający wpisze taką informację w dokumentacji postępowania.
Na skutek nowelizacji zmianie uległo samo podejście do instytucji wykluczenia wykonawcy. Ze względu na dążenie do odformalizowania postępowań zastosowano regulacje pozwalające zamawiającemu wykluczyć wykonawcę z udziału w procedurze na każdym etapie postępowania o udzielenie zamówienia.
