PROCEDURY
Procedury zwrotu VAT z uwzględnieniem centralizacji rozliczeń w gminach
Gminne jednostki budżetowe, pomimo wyodrębnienia organizacyjnego, nie prowadzą działalności gospodarczej w sposób samodzielny czy niezależny od gminy, której majątkiem dysponują. Nie są także odrębnymi od gminy podatnikami podatku od towarów i usług (dalej: VAT), co wymusza ustalenie jednolitej metody wspólnych rozliczeń wszystkich jednostek w ramach tego podatku do czasu jej uregulowania w formie aktu prawnego.
Istota VAT
Podatek od towarów i usług jest podatkiem pośrednim, co odróżnia go od podatków dochodowych, gdzie przedmiotem opodatkowania jest dochód. W przypadku VAT przedmiotem opodatkowania jest obrót, podobnie jak w akcyzie, co pozwala zaliczyć go do grupy podatków obrotowych.
Podatek obrotowy, taki jak VAT, obciąża tzw. wartość dodaną na każdym etapie produkcji i dystrybucji towarów i usług. Charakteryzuje go:
● neutralność,
● powszechność,
● zasada unikania podwójnego opodatkowania oraz braku opodatkowania,
● zasada zachowania konkurencji.
Ciężar ekonomiczny tego podatku ponosi wyłącznie ostateczny konsument towaru lub usługi, będący końcowym ogniwem obrotu, gdyż na każdym etapie obrotu podatnicy korzystają z prawa do odliczenia od podatku należnego podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług.
Podatek od towarów i usług występuje na dwóch płaszczyznach jako obciążenie VAT każdego etapu obrotu towarem lub usługą oraz obciążenie tym podatkiem możliwie szerokiego katalogu dóbr i usług.
Zasady i terminy zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad należnym uregulowane są w ustawie z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT).
Zasady dokonywania zwrotu VAT określone zostały w art. 87 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
