Centralizacja VAT w starostwie powiatowym w pytaniach i odpowiedziach
Obecnie w starostwie powiatowym prowadzona jest tylko ewidencja VAT należnego w wersji papierowej. Nigdy nie pomniejszaliśmy podatku należnego o podatek naliczony. Tylko dwie nasze jednostki budżetowe są czynnymi podatnikami VAT. Pozostałe korzystają ze zwolnienia podmiotowego. W związku z obowiązkową centralizacją rozliczeń VAT od 1 stycznia 2017 r. mamy sporo wątpliwości.
W świetle wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r. oraz uchwały NSA z 26 października 2015 r. (sygn. akt I FPS 4/15) jednostki samorządu terytorialnego (JST), wraz z utworzonymi przez siebie samorządowymi jednostkami budżetowymi oraz samorządowymi zakładami budżetowymi, najpóźniej z dniem 1 stycznia 2017 r. muszą przejść na scentralizowany model rozliczania VAT. Powiat - jak sugeruje treść opisu - na model ten przejdzie właśnie z dniem 1 stycznia 2017 r.
