Kryteria różnicowania wysokości dodatku funkcyjnego
Rada gminy przyjęła uchwałę w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli. W zakresie regulacji dotyczących dodatku funkcyjnego ustalono jedynie przedziały kwotowe stawek tego składnika pensji, zróżnicowane dla poszczególnych stanowisk. Określono, że konkretną jego wysokość ustalać będzie organ przyznający ten dodatek. Czy te zapisy uchwały są prawidłowe?
Zapisy uchwały są prawidłowe tylko w części dotyczącej ustalenia stawek dodatku funkcyjnego. Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 21 lipca 2016 r. (sygn. akt II SA/Ol 799/16), forma określenia wysokości stawki dodatku zależy od organu uchwałodawczego i może być ustalona kwotowo, jako procent od wynagrodzenia zasadniczego lub przedział określający dodatek w wysokości od-do. Olsztyński Sąd Administracyjny podkreślił, że rada gminy musi jednak określić kryteria przyznawania dodatku na tyle precyzyjnie, by stawka dodatku dla poszczególnych stanowisk była możliwa do ustalenia zgodnie z jego wolą i czytelna dla osoby uprawnionej. Regulamin przyjęty przez radę gminy nie wypełnia całej delegacji zawartej w art. 30 ust. 6 pkt 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (dalej: Karta Nauczyciela). Zgodnie z nim, organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego, uwzględniając przewidywaną strukturę zatrudnienia, określa dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, w drodze regulaminu wysokość stawek dodatków oraz szczegółowe warunki ich przyznawania. Wobec tego we wskazanym w pytaniu regulaminie brakuje ustalenia dotyczącego szczegółowych warunków przyznawania dodatku funkcyjnego. Olsztyński Sąd Administracyjny wskazał, że regulacja ta ma wyeliminować względnie maksymalnie ograniczyć luz decyzyjny organu przyznającego ten składnik pensji nauczycielowi (dyrektorowi lub wicedyrektorowi).
