Obowiązki i korzyści wynikające z zatrudniania emerytów i rencistów
Przepisy nie wprowadzają ograniczeń dotyczących podstawy wykonywania pracy przez emerytów i rencistów. Dla zakładu pracy zatrudnienie osoby, która posiada uprawnienia do emerytury czy renty, może okazać się korzystne finansowo. Wynikają z tego jednak również obowiązki wobec ZUS. W artykule zostały omówione szczegółowo te kwestie oraz obowiązujące w tym zakresie regulacje.
Przy rozstrzyganiu obowiązku ubezpieczeń społecznych przy zatrudnianiu emeryta lub rencisty na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia czy umowy o dzieło, za emeryta lub rencistę uważa się osobę, która nabyła prawo do świadczenia na podstawie polskich przepisów, oraz osobę, której prawo do emerytury lub renty przysługuje z tytułu zagranicznych ubezpieczeń społecznych albo zagranicznego zaopatrzenia emerytalnego.
Obustronne korzyści z zatrudniania emeryta lub rencisty przedstawia tabela 1.
Tabela 1. Korzyści z zatrudniania emerytów i rencistów
| Pracodawca | Emeryt/rencista |
| ● korzysta z długoletniego doświadczenia sprawdzonego pracownika, jego znajomości zadań i stosowanych procedur, ● przy odpowiednim doborze umowy wiążącej zainteresowane strony może znacząco ograniczyć koszty pracy. | ● utrzymuje dalszy kontakt ze swoim dotychczasowym bądź innym zakładem pracy, ● uzupełnia rentę lub emeryturę przychodami z działalności zarobkowej, ● ma świadomość pełnej przydatności dla społeczeństwa i pracodawcy. |
Praca i emerytura
Prawo do emerytury ulega zawieszeniu bez względu na wysokość przychodu uzyskiwanego przez emeryta z tytułu zatrudnienia kontynuowanego bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego wykonywał je bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury, ustalonym w decyzji organu rentowego (art. 103a ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych; dalej: ustawa o emeryturach i rentach). Zasada ta nie ma zastosowania do emerytów, którzy osiągnęli wiek emerytalny. Osoby, które nabyły prawo do emerytury lub renty, nie muszą kończyć swojej aktywności zawodowej. Jednak, aby emerytura nie została im zawieszona, osoba taka musi rozwiązać stosunek pracy kontynuowany przed przejściem na emeryturę i zatrudnić się ponownie u tego samego lub innego pracodawcy. Należy jedynie pamiętać, aby ponowne zatrudnienie nastąpiło nie wcześniej niż w dniu, od którego została przyznana emerytura. Tak więc emeryt, który rozwiązał stosunek pracy np. 31 stycznia 2017 r., a następnie nabył uprawnienia emerytalne od 6 lutego 2017 r., mógł się ponownie zatrudnić najwcześniej w tym dniu, czyli 6 lutego 2017 r.
