Finansowanie organizacji kulturalnych i sportowych
Samorząd jako organizator i mecenas
Finansowanie organizacji kulturalnych i sportowych
Łączenie przez samorządy działalności kulturalnej ze sportową jest, w świetle prawa, niedopuszczalne.
Ustawa z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 1997 r. nr 110, poz. 721 z późn. zm.) stanowi, że działalność kulturalna w rozumieniu tej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury (art. 1 ust. 1 ustawy). Organizowanie działalności kulturalnej poprzez tworzenie instytucji kultury, dla których prowadzenie działalności kulturalnej jest podstawowym celem statutowym, należy do obowiązkowych zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Brzmienie art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym z 8 marca 1990 r. (tekst jedn. Dz.U. z 1996 r. nr 13, poz. 74 z późn. zm.) na tle ustawowego domniemania kompetencji na rzecz gminy (art. 6 ust. 1) sugeruje, że sprawy kultury należą przede wszystkim do gminy, co też potwierdza aktualna praktyka.
Jako samorządowych instytucji kultury gminna jednostka samorządu terytorialnego wydaje akt o utworzeniu takiej instytucji, nadaje jej statut, a także zapewnia środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności oraz do utrzymania obiektu (art. 10 ust. 2, art. 11 i 12 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej). Oprócz tego gminne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie swojej właściwości sprawują nad działalnością kulturalną.
