Właściwość organów administracji publicznej
Do którego urzędu?
Właściwość organów administracji publicznej
Na urzędzie, a nie na obywatelu, ciąży obowiązek przestrzegania rzeczowej i miejscowej właściwości organów administracji publicznej.
Zgodnie z art. 19 Kodeksu postępowania administracyjnego, organy administracji publicznej przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej. Dlatego organ administacji publicznej nie powinien pozostawać bezczynny w określeniu organu właściwego do załatwienia danej sprawy, która do niego wpłynęła. Z zasady przestrzegania przez organ administracyjny właściwości z urzędu, wynika przede wszystkim obowiązek skrupulatnego badania właściwości przez organ w każdym stadium postępowania (wyrok SN z 29 maja 1991 r., sygn. akt III ARN 17/91).
Jak pokazuje praktyka, wiele spraw wpływających do organów administracji publicznej trafia do organów nie właściwych ze względu na swoją właściwość rzeczową i miejscową. Przez pojęcie właściwości rozumiemy zdolność prawną organu do rozpoznania i rozstrzygania określonego rodzaju spraw w postępowaniu administracyjnym. Zgodnie art. 20 kp.a., właściwość rzeczową organu administracji publicznej ustala się według przepisów o zakresie jego działania. O właściwości organu do rozpoznawania i załatwiania określonej kategorii spraw stanowią jednak nie przepisy normujące zakres jego działania, lecz jego kompetencje, zawarte w ustawach materialnoprawnych.
