Zlecanie i powierzanie zadań samorządom
Tryb i nadzór
Zlecanie i powierzanie zadań samorządom
Zadania przyjęte przez organy gminy w drodze porozumienia wymagają wyrażenia zgody na ich przyjęcie. Organem gminy upoważnionym do ich przyjęcia jest rada gminy. Natomiast zadania zlecone drogą ustawową gmina ma obowiązek przyjąć.
Gminy, oprócz zadań własnych, wykonują także zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, a wszystkie trzy rodzaje jednostek samorządowych mogą wykonywać na podstawie porozumienia zadania powierzone przez wojewodę. Zadania zlecone nie są więc zadaniami samorządu terytorialnego, lecz administracji rządowej. Gmina działa tu jako przedstawiciel tej administracji, dokonując czynności prawnych w imieniu i ze skutkiem dla niej (tak wypowiedział się również Trybunał Konstytucyjny w uzasadnieniu do uchwały z 21 lutego 1995 r.).
Wyjątkowy charakter zadań zleconych
Zlecanie zadań gminie przewiduje art. 166 ust. 2 konstytucji. Wynika z niego, iż przekazywanie zadań zleconych nie ma charakteru nieograniczonego, lecz wyjątkowy, uzasadniony potrzebami państwa. Formą zlecenia ma być przede wszystkim ustawa (zob. też art. 8 ust. 1 ustawy gminnej), mimo to zastrzega się, iż tryb przekazywania zadań i sposób wykonania zadań zleconych określa ustawa.
