Prawne możliwości
Sprostowanie i uzupełnienie decyzji administracyjnej
Prawne możliwości
Sprostowanie i uzupełnienie decyzji administracyjnej
Organ administracji publicznej może z urzędu lub na żądanie strony prostować w drodze postanowienia błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanych przez ten organ decyzjach. Strona może także w terminie czternastu dni od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji zażądać jej uzupełnienia co do rozstrzygnięcia bądź co do prawa odwołania.
Zgodnie z art. 113 par. 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.), organ administracji publicznej może z urzędu lub na żądanie strony prostować w drodze postanowienia błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanych przez ten organ decyzjach. Patrząc na działanie organów administracji publicznej, ma się jednak wrażenie, że nie wszyscy urzędnicy o tym pamiętają. Dlatego warto przypomnieć kilka podstawowych informacji dotyczących przedmiotu sprostowania i uzupełnienia decyzji administracyjnej.
Przedmiotem sprostowania błędy pisarskie i rachunkowe
Przyjęta w normie prawnej art. 113 par. 1 k.p.a. klasyfikacja wadliwości jest wyczerpująca. Są to błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki. Zgodnie z art. 113 par. 1 k.p.a., organ administracji państwowej może z urzędu lub na żądanie strony sprostować w drodze postanowienia błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanych przez ten organ decyzjach. Sytuacje takie będą miały miejsce wówczas, gdy w decyzjach w sposób widoczny zastosowano mylną pisownię, opuszczono litery w wyrazie, dopuszczono się błędu w działaniu matematycznym lub innej tego rodzaju omyłki. Nie jest natomiast ani błędem pisarskim, rachunkowym, ani omyłką w rozumieniu tego przepisu przytoczenie w decyzji dosłownego brzmienia przedmiotu sprawy użytego w innej decyzji (wyrok NSA z 24 września 1998 r., sygn. akt I SA 1521/97).
