Gazeta Samorządu i Administracji 26/2003 z 15.12.2003, str. 14
Data publikacji: 08.12.2003
Uprawnienia, terminy, przepisy
Jak uchwalać budżet
Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w pracach nad budżetem nie jest ograniczony przedstawionym przez zarząd projektem, z jednym tylko zastrzeżeniem: bez zgody zarządu nie może wprowadzić w projekcie zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednoczesne zwiększenie zaproponowanego przez zarząd deficytu budżetu.
Najpóźniej 15 grudnia zarządy jednostek samorządu terytorialnego przekażą radom gmin, powiatów oraz sejmikom wojewódzkim projekty uchwał budżetowych na 2004 rok. W tym roku termin wykonania tego obowiązku, ze względu na dopiero co zakończone prace parlamentu nad ustawami podatkowymi oraz ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, przypada aż miesiąc później niż zwykle.
Ustawy o finansach publicznych, o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym oraz o samorządzie województwa wyraźnie określają i rozróżniają kompetencje organów stanowiących samorządu (rad i sejmików) oraz jego organów wykonawczych (zarządu, a w przypadku gmin - wójtów, burmistrzów lub prezydentów).
Organ wykonawczy ma wyłączną kompetencję (ale i obowiązek) przygotowania projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami. Projekt ten, w terminie przekazania organowi stanowiącemu, zarząd przekazuje także Regionalnej izbie obrachunkowej, w celu zaopiniowania. Do projektu uchwały budżetowej przekazanego radzie lub sejmikowi powinna zostać dołączona informacja o stanie mienia komunalnego oraz, ustalone wcześniej przez te organy, dodatkowe materiały informacyjne. One też powinny odpowiednio wcześnie ustalić - w przypadku powiatów i województw - tryb i terminarz prac nad projektem uchwały budżetowej, a w przypadku gmin - procedurę jej uchwalania (co należy uznać za pojęcie węższe, niedające podstaw do ingerencji rady w terminy i sposób opracowywania projektu budżetu przez wójta).
