Gazeta Samorządu i Administracji 1/2004 z 05.01.2004, str. 52
Data publikacji: 29.12.2003
Nadzór administracyjny, ochrona sądowa
Ustalanie taryf za wodę krok po kroku (3)
Taryfa jako zestawienie cen usług dostawy wody i odbioru ścieków kształtuje jeden z elementów stosunku cywilnoprawnego między przedsiębiorstwem i odbiorcą usług, w związku z tym podlega kontroli sądowej.
Uchwała rady, w zależności od przypisanego jej charakteru, będzie przedmiotem nadzoru samorządowego kolegium odwoławczego, wojewody lub kontroli sądu administracyjnego. Jeżeli jednak odmówimy uchwale przymiotów decyzji, to będzie miała do niej zastosowanie wyłącznie kontrola jej legalności sprawowana przez wojewodę lub sąd administracyjny. Rozwiązanie takie wyłącza kontrolę merytoryczną uchwały. Wątpliwości co do kompetencji nadzorczych doprowadziły w województwie śląskim do odmowy przez samorządowe Kolegium Odwoławcze wszczęcia postępowania instancyjnego w sprawie zatwierdzenia taryf, uznając, iż uchwała nie posiada przymiotu decyzji administracyjnej i odwrotnie - nadzór wojewody nie podjął się badania prawidłowości uchwał, wskazując jako właściwe postępowanie odwoławcze przed SKO.
Zaskarżenie do SKO
Możliwość merytorycznej weryfikacji uchwały odpowiada zasadzie dwuinstancyjności postępowania administracyjnego, a nałożenie na radę obowiązku uzasadnienia uchwały pozwoliłoby na merytoryczną polemikę z rozstrzygnięciem. Zgodnie zasadami k.p.a., z zasady dwuinstacyjności wynika prawo odwołania od decyzji nieostatecznych.
