Gazeta Samorządu i Administracji 9/2004 z 26.04.2004, str. 19
Data publikacji: 19.04.2004
Radny może być członkiem komisji rozwiązywania problemów alkoholowych
Jestem radnym i od roku członkiem Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powołanym przez prezydenta. Pobieram z tego tytułu wynagrodzenie. Pojawiają się wątpliwości dotyczące możliwości łączenia tych funkcji.
Żeby zapewnić bezstronność w wykonywaniu funkcji radnego i zapobiec ewentualnym nadużyciom, ustawodawca wprowadził wiele ograniczeń, których katalog zawiera ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Podobne uregulowania odnośnie do pełnienia funkcji radnego powiatu czy radnego województwa zawierają odpowiednio ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) i ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1590 z późn. zm.).
Pierwszym z ograniczeń jest zakaz zatrudniania radnego w urzędzie gminy, w której uzyskał mandat, oraz (art. 24a pkt. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym). Tym samym zakaz łączenia mandatu radnego z pracą w urzędzie gminy oraz określonymi funkcjami (kierownika lub jego zastępcy) w gminnej jednostce organizacyjnej obejmuje ten sam poziom organizacyjny (rada gminy - urząd gminy, gminne jednostki organizacyjne). z powyższego wynika, iż radni mogą być pracownikami jednostek organizacyjnych, jeżeli tylko nie pełnią w nich funkcji kierownika lub jego zastępcy. Ponadto należy zauważyć, iż zgodnie z zapisem art. 24b ustawy o samorządzie gminnym, radni mogą być pracownikami urzędu gminy lub pełnić funkcję kierownika bądź zastępcy kierownika gminnej jednostki organizacyjnej, jeżeli na czas sprawowania mandatu wystąpią o urlop bezpłatny. Niezłożenie przez radnego wniosku o urlop jest równoznaczne ze zrzeczeniem się przez niego mandatu radnego. Po wygaśnięciu mandatu radny powinien zostać przywrócony przez pracodawcę do pracy na tym samym lub równorzędnym stanowisku z wynagrodzeniem odpowiadającym wynagrodzeniu, jakie otrzymywałby, gdyby nie przysługujący urlop bezpłatny. Przy czym radny powinien zgłosić gotowość przystąpienia do pracy w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia mandatu (art. 24c ustawy o samorządzie gminnym). Należy przyjąć, iż w powyższej sytuacji odmowa dopuszczenia pracownika (byłego radnego) do pracy na tym samym lub równorzędnym stanowisku, rodzi po jego stronie roszczenie, które może być dochodzone sądownie (podobnie w przypadku, gdyby taki pracownik nie otrzymał wynagrodzenia, jakie przysługiwałoby mu, gdyby nie korzystał z urlopu bezpłatnego).
