Gazeta Samorządu i Administracji 14/2004 z 05.07.2004, str. 29
Data publikacji: 29.06.2018
Fundusz Poręczeń Unijnych szansą na pozyskanie pieniędzy na projekty współfinansowane ze środków unijnych
Nowo powstały Fundusz Poręczeń Unijnych zasilany będzie w zasadniczej części środkami niepublicznymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, które pochodzić będą od banków z części oprocentowania rezerwy obowiązkowej. To założenie niewątpliwie będzie sprzyjać szerokiej i intensywnej akcji udzielania poręczeń i gwarancji przez BGK za pośrednictwem Funduszu.
Od 15 czerwca br. obowiązuje ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o Funduszu Poręczeń Unijnych (Dz.U. nr 121, poz. 1262). Historia stworzenia założeń do niej nie jest zbyt odległa i stanowi ciekawy kompromis zawarty między rządem, NBP oraz Związkiem Banków Polskich. Porozumienie z października 2003 r. zakładało stworzenie mechanizmu ułatwiającego pozyskiwanie środków (głównie przez gminy) na współfinansowanie oraz prefinansowanie projektów unijnych. Szacunkowe wsparcie finansowe Funduszu ma wynieść około 800-900 mln zł. Pozwoli to na akcję poręczeniowo-gwarancyjną na poziomie około 3 mld zł.
Szacunkowe wsparcie finansowe Funduszu Poręczeń Unijnych ma wynieść około 800-900 mln zł. Pozwoli to na akcję poręczeniowo-gwarancyjną na poziomie około 3 mld zł.
Istniejące poręczenia i gwarancje Skarbu Państwa
Zanim omówiony zostanie zasadniczy temat funkcjonowania Funduszu Poręczeń Unijnych, nie można pominąć istniejącego już systemu poręczeń i gwarancji udzielanych przez Skarb Państwa oraz przez Krajowy Fundusz Poręczeń Kredytowych (KFPK) umiejscowiony w Banku Gospodarstwa Krajowego. Dla celów porównania możliwości korzystania z instrumentów, które są zbliżone, przedstawię jedynie zakres przedmiotowy poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa oraz KFPK.
Poręczenie lub gwarancja mogą być udzielane pod warunkiem przeznaczenia objętego nimi kredytu na finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych zapewniających:
• rozwój lub utrzymanie infrastruktury,
• rozwój eksportu dóbr i usług,
