Gazeta Samorządu i Administracji 22/2004 z 25.10.2004, str. 30
Data publikacji: 25.10.2004
Petycje dotyczą zagadnień życia zbiorowego
POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE
Pytanie
Konstytucja daje każdemu prawo do składania petycji, wniosków i skarg do organów władzy publicznej. Kodeks postępowania administracyjnego definiuje jednak tylko pojęcie i przedmiot skargi i wniosku, przedstawiając także zasady ich załatwiania. Co może więc być przedmiotem petycji i jaka jest procedura ich załatwiania?
Odpowiedź
Zgodnie z art. 63 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. Petycje, wnioski i skargi są odformalizowanym środkiem obrony i ochrony różnych interesów jednostki, które nie dają podstaw do żądania wszczęcia postępowania administracyjnego albo nie mogą stanowić podstawy powództwa zmierzającego do wszczęcia postępowania sądowego. Dlatego petycje, wnioski i skargi są załatwione w samodzielnym jednoinstancyjnym postępowaniu uproszczonym, kończącym się czynnością materialnotechniczną zawiadomienia o sposobie załatwienia sprawy.
