Gazeta Samorządu i Administracji 17/2005 z 15.08.2005, str. 55
Data publikacji: 08.08.2005
Zarządzanie elektronicznymi dokumentami
Kiedy znikną teczki z aktami?
Jeśli zostanie przyjęty standard porządkujący strukturę dokumentów elektronicznych, na pewno istniejące systemy informatyczne do zarządzania dokumentacją elektroniczną będą musiały być dostosowane do „produkowania” standardowych dokumentów. Standaryzacja ta będzie obejmowała całą administrację, zarówno rządową, jak i samorządową.
Dzięki takim urządzeniom jak komputery, drukarki, kserokopiarki itp., każdy urzędnik „produkuje” dziś znacznie więcej zadrukowanego papieru, niż miało to miejsce kiedykolwiek w dziejach. Warto podkreślić, że nie tylko łatwość powielania dokumentów papierowych powoduje zwiększenie ich liczby. Kolejną przyczyną jest technika komputerowa ułatwiająca tworzenie kolejnych wersji tego samego dokumentu. Kiedyś trzeba było pisać od nowa - dziś wystarczy zaakceptować zmiany i … drukować, drukować, drukować. Powszechny dostęp do sieci wcale nie zmniejszył zużycia papieru. Przeciwnie. Ilu z nas woli wydrukować interesujący tekst dla siebie, zamiast czytać go z ekranu? A jeśli dokument jest już wydrukowany i odnosimy się do niego w jakimś innym dokumencie, to czy nie należy go załączyć do teczki? I góra papieru niebezpiecznie rośnie.
