Gazeta Samorządu i Administracji 5/2006 z 06.03.2006, str. 31
Data publikacji: 01.07.2018
Kiedy radny wykorzystuje mienie gminy w działalności gospodarczej
Wpis w ewidencji działalności gospodarczej nie powinien być jedyną podstawą oceny, czy w konkretnej sytuacji doszło do złamania zakazu prowadzenia przez radnego działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego jednostki samorządu terytorialnego, w której radny sprawuje mandat.
Wyrokiem z 15 listopada 2005 r. (sygn. akt II OSK 172/05) Naczelny Sąd Administracyjny, rozpatrujący skargę kasacyjną Rady Miasta R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, orzekł, iż radny, który prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej bez wykorzystania mienia komunalnego, nie narusza ustawowego zakazu prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy. Wyrok opisany został w „Gazecie Samorządu i Administracji” nr 1 z bieżącego roku.
Garść faktów
Stan faktyczny sprawy przedstawiał się następująco:
Rada Miejska w R. podjęła uchwałę o stwierdzeniu wygaśnięcia mandatu radnego ze względu na fakt, iż prowadził on działalność gospodarczą, wykorzystując mienie gminy, ponieważ wynajmował w tym celu od gminy lokal użytkowy. Po uzyskaniu mandatu, radny przeniósł tymczasowo działalność do innego lokalu, natomiast w lokalu gminy rozpoczął remont, występując jednocześnie do gminy o sprzedaż tego lokalu i informując o zawieszeniu działalności. Radny zmienił również treść wpisu w ewidencji działalności gospodarczej, wskazując inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
