Gazeta Samorządu i Administracji 22/2006 z 30.10.2006, str. 20
Data publikacji: 23.10.2006
Przyłącza wodociągowe i kanalizacyjne powinien utrzymywać odbiorca usług
Próba narzucenia przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu finansowej odpowiedzialności za utrzymanie wszystkich przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych nie znajduje uzasadnienia w przepisach prawa.
Zgodnie z art. 5 ust 2 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (dalej ustawy), jeżeli umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków nie stanowi inaczej, odbiorca usług odpowiada za zapewnienie niezawodnego działania posiadanych instalacji i przyłączy wodociągowych lub instalacji i przyłączy kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie.
To znaczy, że za utrzymanie w należytym stanie przyłączy wodociągowego i kanalizacyjnego odpowiedzialny jest odbiorca usług, który zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, wcześniej musi zapłacić również za ich wybudowanie. Ustawodawca zezwolił jednak, by na podstawie umowy zawartej między odbiorcą a przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym obowiązki w zakresie niezawodnego działania przyłączy przejęło przedsiębiorstwo.
Taką wykładnię wskazanych przepisów zdaje się negować Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), który wszczął przeciwko jednemu z przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych z Wielkopolski postępowanie, zarzucając spółce naruszenie art. 8 ust. 2 pkt 6 ustawy z 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Przepis ten zakazuje nadużywania pozycji dominującej poprzez narzucanie uciążliwych warunków umów przynoszących nieuzasadnione korzyści. W tym przypadku urząd uznał, iż spółka narzuca uciążliwe warunki, obciążając odbiorców odpowiedzialnością za niezawodne działanie przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, które nie znajdują się w ich posiadaniu, i uzyskuje w ten sposób nieuzasadnione korzyści.
