Procedura udzielania absolutorium
Do 30 kwietnia radni muszą podjąć uchwałę w sprawie udzielenia bądź nieudzielania odpowiednio wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta, zarządowi powiatu lub województwa absolutorium z wykonania budżetu. Obowiązek ten musi być zrealizowany co roku niezależnie od terminu upływu kadencji i nowych wyborów.
Wybrane w listopadzie 2006 r. organy stanowiące samorządu terytorialnego w najbliższym czasie muszą zająć się problematyką absolutorium samorządowego. Absolutorium samorządowe, najogólniej ujmując, jest aktem organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego uznającym lub nie, na podstawie sprawozdania rocznego z wykonania budżetu i opinii o wykonaniu budżetu, prawidłowość gospodarki budżetowej (finansowej) organu wykonawczego w poprzednim roku.
Specyfika absolutorium samorządowego za 2006 r. wynika z dwóch powodów:
n obecne organy stanowiące rozpoczęły pracę dopiero w grudniu 2006 r.,
n w 2006 r. nie było ciągłości personalnej pracy wielu organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego; miało to miejsce w przypadkach, gdy wybrano nowego wójta, burmistrza czy prezydenta bądź nowy zarząd powiatu lub województwa.
W tej sytuacji budżet samorządowy w 2006 r. był uchwalany i realizowany w znacznej większości przez poprzednie władze samorządowe. Wielu radnych mówi, my - nowa rada - nie powinniśmy się tym interesować, ważniejsze są dla nas sprawy bieżące i przyszłe. I to prawda. Są jednak twarde reguły prawa, z których wynikają konkretne obowiązki. Jednym z nich jest obowiązek corocznego udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium samorządowemu organowi wykonawczemu - niezależnie od terminu upływu kadencji i nowych wyborów.
