Zbiorów oświadczeń lustracyjnych nie trzeba rejestrować
Firmy i urzędy, które są zobowiązane do przyjmowania oświadczeń lustracyjnych, nie mają obowiązku tak stworzonych zbiorów nigdzie rejestrować.
Biorąc pod uwagę przepisy ustawy lustracyjnej, czyli gruntownie zmienionej ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów, która obowiązuje od 15 marca br., firma lub inna instytucja zbierająca oświadczenia jest właściwie tylko pośrednikiem i przekazuje te dokumenty do Biura Lustracyjnego Instytutu Pamięci Narodowej. Przepisy nie upoważniają jej więc do tworzenia zbioru danych dotyczących osób składających oświadczenia. Zatem nie ma ona też obowiązku zgłaszania do rejestracji takich zbiorów Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych, co generalnie jest powinnością administratorów danych. Albowiem, jak wynika z art. 7 ust 5 ustawy lustracyjnej, oświadczenia lustracyjne powinny niezwłocznie (czyli bez zbędnej zwłoki, najszybciej, jak to możliwe) trafić do Biura Lustracyjnego Instytutu Pamięci Narodowej. W związku z tym organy uprawnione do ich pozyskiwania na podstawie art. 8 ustawy lustracyjnej nie mają prawa ich przetrzymywania.
