Zaostrzono unijne regulacje czasu pracy kierowców
Unia Europejska ograniczyła dopuszczalny czas pracy kierowców. Pojazd będzie można prowadzić maksymalnie 9 godzin dziennie, przy czym tygodniowa norma kierowania nim nie może przekroczyć 56, a dwutygodniowa - 90 godzin.
Od 11 kwietnia br. zaostrzeniu uległy unijne regulacje dotyczące czasu pracy kierowców. W tym bowiem dniu weszła w życie większość przepisów rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 561/2006 z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.Urz. UE L 102), które w ogólnym rozrachunku uznać należy za bardziej rygorystyczne niż postanowienia obowiązujące w UE przed tą datą. Warto podkreślić, że przepisy rozporządzeń unijnych w państwach członkowskich mają być stosowane bezpośrednio.
WAŻNE
Zaznaczmy, że rozporządzenie dotyczy maksymalnych norm prowadzenia pojazdu, a nie maksymalnych norm czasu pracy. Reguluje zatem przede wszystkim kwestie tego czasu, który kierowca spędza „za kółkiem”, pośrednio tylko odnosząc się - np. w kontekście obowiązkowych przerw, odpoczynku - do czasu pracy, który jest pojęciem zdecydowanie szerszym (wchodzi w nie np. sprzątanie pojazdu, załatwianie formalności administracyjnych).
Zakres zastosowania przepisów rozporządzenia
Rozporządzenie ma zastosowanie do przewozu drogowego:
rzeczy, gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdów łącznie z przyczepą lub naczepą przekracza 3,5 tony, lub
