Rozmowa oceniająca to dialog
Rozmowa oceniająca ma kluczowe znaczenie w procesie oceny pracownika. Należy ją prowadzić w spokojnej atmosferze, a każda ze stron powinna w czasie jej trwania móc przedstawić swoje racje. Tylko w ten sposób uda się wypracować wspólne stanowisko, określić nowe zadania lub obszary wymagające poprawy. Taką ocenę łatwiej zaakceptować i wdrożyć wynikające z niej zalecenia.
Przeprowadzenie rozmowy oceniającej stanowi kulminację procesu oceny pracownika. Jest to moment szczególnie ważny zarówno dla ocenianego, jak i oceniającego, także ze względu na duże emocje, jakie zwykle jej towarzyszą. Jest to reakcja jak najbardziej naturalna. Nikt bowiem nie lubi być oceniany, a wbrew pozorom, również rola oceniającego nie jest komfortowa. Emocje potęguje również fakt, że wynikiem takiej rozmowy będzie przyszłość ocenianej osoby. Pracownik zdaje sobie sprawę, że ważą się ścieżki jego rozwoju zawodowego. Z kolei oceniający działa pod presją świadomości, że od wyników oceny zależą dalsze losy pracownika, z którym właśnie prowadzi rozmowę. Musi być zatem pewny, że ocena, którą przyzna, jest oparta na rzetelnych i obiektywnych przesłankach, dzięki czemu również oceniany powinien ją zrozumieć i zaakceptować. Osiągnięcie tego swoistego konsensusu między oceniającymi i ocenianymi jest jedyną drogą, która może prowadzić do sukcesu takiej rozmowy.
