TRANSPORT PUBLICZNY
Przewozy pasażerskie własnością marszałków
Jeżeli samorządy wojewódzkie nie zreformują kolei regionalnych, to przejęte przewozy pasażerskie staną się poważnym obciążeniem dla budżetów regionalnych. A mieszkańcy, rozczarowani niską jakością usług, rozliczą władze regionu w najbliższych wyborach.
17 grudnia 2008 r. samorządy województw stały się właścicielem spółki PKP Przewozy Regionalne (dalej: PKP PR). Jest to największa reforma kolejowa, która przekazała w ręce marszałków pełną odpowiedzialność za zarządzanie i rozwój przewozów regionalnych.
Przejęcie przez samorządy województw spółki PKP PR nastąpiło na podstawie ustawy z 25 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (dalej: ustawa o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP), która przewidziała przekazanie regionom udziałów w kapitale zakładowym PKP PR. Przy czym odpowiedzialność za długi spółki przejął rząd, który zobowiązał się do przekazania PKP PR dotacji na pokrycie zadłużenia przewoźnika regionalnego w trzech transzach:
