OŚWIATA
Przekazanie stowarzyszeniu małej szkoły samorządowej
Samorządy niekiedy przekazują prowadzenie szkoły innemu podmiotowi. W przypadku małych szkół procedura przekazania jest uproszczona, ale i tak wiąże się z koniecznością dopełnienia wielu formalności.
Przekazywanie dotyczy przede wszystkim placówek na terenach wiejskich, których samorządy nie chcą utrzymywać z uwagi na małą liczbę uczniów, a rodzice sprzeciwiają się ich likwidacji. Można go dokonać przez likwidację szkoły prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego (dalej: JST), a potem utworzenie w jej miejscu nowej placówki.
W przypadku szkół liczących nie więcej niż 70 uczniów możliwe jest to jednak z ominięciem procedury likwidacyjnej, na podstawie art. 5 ust. 5g-5r ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty). Samorząd może przekazać prowadzenie małej szkoły, w drodze umowy, osobie prawnej niebędącej JST (np. stowarzyszeniu, fundacji) lub osobie fizycznej. Przekazanie w ten sposób może nastąpić, jeżeli:
● odpowiednią uchwałę podejmie rada gminy, rada powiatu lub sejmik województwa,
● pozytywną opinię (zgodę) wyda organ sprawujący nadzór pedagogiczny, tj. kurator oświaty (w przypadku szkół artystycznych - minister kultury i dziedzictwa narodowego),
