OCHRONA PRZYRODY
Usuwanie drzew i krzewów z nieruchomości
Od początku marca 2011 r. obowiązują znowelizowane przepisy dotyczące wycinania drzew i krzewów, które przede wszystkim ułatwiają ich usuwanie właścicielom urządzeń przesyłowych. Zmieniły się także opłaty za wydanie zezwolenia na wycięcie drzew i krzewów.
Usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości wymaga zezwolenia, wydanego (na wniosek posiadacza tej nieruchomości) przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Jeżeli posiadacz danego gruntu nie jest jego właścicielem, musi najpierw uzyskać zgodę właściciela nieruchomości. Wymóg uzyskania takiej zgody nie dotyczy użytkowników wieczystych, którzy mogą samodzielnie złożyć wniosek w tej sprawie.
Zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów z nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków wydaje wojewódzki konserwator zabytków, natomiast w przypadku usunięcia drzew z pasa drogowego drogi publicznej (oprócz obcych gatunków topoli) - zezwolenie można wydać po uprzednim uzgodnieniu tego z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska. Na wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów na obszarach objętych ochroną krajobrazową niezbędna jest dodatkowo zgoda:
