Sprostowanie decyzji administracyjnej
Podstawą dokonania sprostowania decyzji administracyjnej jest popełnienie przez organ administracji publicznej oczywistej omyłki. Jednak to niejedyne kryterium, równie ważna jest istotność wady decyzji, którą ta pomyłka wywołuje.
Organ administracji publicznej może z urzędu lub na żądanie strony prostować w drodze postanowienia błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanych przez ten organ decyzjach (art. 113 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego; dalej: k.p.a.). Jednak w takim przypadku najpoważniejszym problemem jest wskazanie dokładnych przesłanek, które doprowadziły do konieczności sprostowania. Przy ocenie, czy popełniona przez organ administracji publicznej omyłka jest oczywista, trzeba uwzględniać okoliczności konkretnej sprawy. To, co może być uznane za oczywiste przy jednym układzie stosunków faktycznych, może tę cechę stracić, gdy układ ten, choćby w niewielkim stopniu, ulega zmianie. Analizowane w konkretnej sprawie pojęcie "oczywistej omyłki" ma charakter niedookreślony, odsyłający do systemu pojęć i ocen pozaprawnych, wyłączający automatyzm przyjmowanych kryteriów na rzecz pewnej elastyczności (wyrok NSA z 29 maja 2008 r., sygn. akt I FSK 737/07).
