Jednostka samorządu terytorialnego jako organ władzy publicznej
Pobieranie opłat za usługi administracji publicznej przez jednostki samorządu terytorialnego jest wyłączone z opodatkowania VAT. Stosowanie zwolnienia od VAT dla tego rodzaju opłat jest nieprawidłowe.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 8 lutego 2013 r. (sygn. akt I FSK 520/12) potwierdził, że w przypadku gdy jednostka samorządu terytorialnego (JST) pobiera opłaty za wydawanie różnego rodzaju zezwoleń i licencji w związku z wykonywaniem zadań nałożonych na nią odrębnymi przepisami, nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług (VAT). Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), za podatnika nie uznaje się "organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych". Przepis ten implementuje do polskiego prawa art. 13 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, który przewiduje, że "krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami".
