Archiwum elektroniczne w EZD
Archiwizacja dokumentacji elektronicznej w potocznym rozumieniu jest często mylona z archiwizacją danych w ujęciu informatycznym, wykonywaniem kopii bezpieczeństwa lub też przenoszeniem danych na inne nośniki w celu ich przechowywania.
Od: Gazeta Samorządu i Administracji Do: urząd gminy, urząd miasta, starostwo, urząd marszałkowski
Temat: Informatyzacja w administracji
Drodzy Czytelnicy,
prezentujemy kolejny odcinek cyklu "Inform@tyzacja w urzędzie", tym razem koncentrujemy się na archiwizacji i wykorzystaniu w tym celu możliwości informatycznych.
Archiwizacja dokumentacji elektronicznej przy wykorzystywaniu systemów EZD to - ogólnie biorąc - proces tworzenia, zabezpieczania i klasyfikowania danych. A dokładniej: sposób postępowania z dokumentami elektronicznymi powstającymi i napływającymi do podmiotu, dla których przepisy wydane na podstawie ustawy z 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach regulują m.in.:
1) zasady ewidencjonowania, przechowywania, klasyfikowania i kwalifikowania dokumentów elektronicznych oraz ich zabezpieczania przed utratą i nieuprawnionymi zmianami,
2) zasady i tryb brakowania dokumentacji niearchiwalnej oraz zasady i tryb przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych,
3) sposób opisu niezbędnych elementów struktury dokumentów elektronicznych.
Dla kogo elektroniczne archiwum zakładowe
Obowiązujące przepisy rozporządzenia z 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych dopuszczają dwie podstawowe metody dokumentowania spraw:
