Obowiązki kierownika jednostki w zakresie rachunkowości – obejmowanie, delegowanie, wykonywanie
Wstęp
Kierownicy jednostek sektora finansów publicznych – oprócz innych licznych obowiązków – odpowiadają także za wykonywanie ustawowych obowiązków z zakresu rachunkowości. Odpowiedzialność tę ponoszą niezależnie od tego, jakie mają wykształcenie. Dlatego nawet osoby zajmujące stanowisko kierownika jednostki bez wykształcenia ekonomicznego powinny znać podstawowe zasady rachunkowości obowiązujące w prowadzeniu rachunkowości jednostek. Wiedza ta jest konieczna, aby kierownik jednostki mógł prawidłowo wykonywać obowiązki z tego zakresu należące do niego bezpośrednio oraz nadzorować wykonanie obowiązków przekazanych innym osobom.
Kierownik jednostki nie może uwolnić się od ponoszenia odpowiedzialności za wykonywanie obowiązków z zakresu rachunkowości, usprawiedliwiając to nieznajomością przepisów. W tym przypadku nieznajomość prawa szkodzi, zwłaszcza że jako kierownik jednostki może zostać pociągnięty do odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych lub karnej – za nieprowadzenie ksiąg rachunkowych.
Odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków z zakresu rachunkowości ciąży na kierowniku jednostki od razu od dnia objęcia tego stanowiska do dnia zwolnienia tego stanowiska (z tym dniem włącznie).
W Poradniku przedstawiono ogólne zasady prowadzenia rachunkowości różnych rodzajów jednostek sektora finansów publicznych, które musi znać kierownik jednostki, w tym wskazano:
- jakie obowiązki ma kierownik jednostki z zakresu rachunkowości – które z nich są zbywalne, a które niezbywalne,
- jakie trzeba spełnić warunki, aby kierownik jednostki skutecznie przekazał obowiązki z zakresu rachunkowości pracownikom jednostki i kierownikom jednostek obsługujących centra usług wspólnych (CUW),
- na czym szczegółowo polega wykonywanie przez kierownika jednostki obowiązków w zakresie ustalania polityki rachunkowości, prowadzenia ksiąg rachunkowych, wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, inwentaryzacji, sporządzania, badania i ogłaszania sprawozdania finansowego, a także gromadzenia i przechowywania dokumentacji księgowej oraz ksiąg rachunkowych.
