Najważniejsze aspekty prognozowania wielkości przewozów
Sporządzenie planu transportowego wymaga rozpoznania potrzeb przewozowych ludności, aby w jak najlepszy sposób dostosować funkcjonowanie transportu publicznego do potrzeb lokalnych społeczności. Nie jest to zadanie proste, dlatego przykład konkretnych wyliczeń może być pomocny.
Ocena i prognozy potrzeb przewozowych ludności powinny w szczególności uwzględniać lokalizację obiektów użyteczności publicznej, gęstość zaludnienia obszaru objętego planem transportowym oraz zapewnienie dostępu osobom niepełnosprawnym oraz osobom o ograniczonej zdolności ruchowej do publicznego transportu zbiorowego. Chodzi więc o uzyskanie informacji na temat:
1) wielkości potrzeb - ilu mieszkańców podróżuje transportem zbiorowym,
2) struktury podróżnych - kto podróżuje transportem zbiorowym,
3) kierunków podróży - dokąd mieszkańcy podróżują transportem zbiorowym,
4) celów podróży - dlaczego/w jakim celu mieszkańcy podróżują transportem zbiorowym,
5) porach dnia i tygodnia podróży - kiedy mieszkańcy odbywają podróże?
Prognozowanie potencjalnych potrzeb przewozowych powinno polegać na:
1) oszacowaniu liczby ludności, która będzie zamieszkiwać daną jednostkę terytorialną w okresie obowiązywania planu,
2) określeniu przyszłej struktury ludności, w tym liczby osób o szczególnych potrzebach przewozowych, np. osób niepełnosprawnych,
3) określeniu liczby i wielkości obiektów użyteczności publicznej znajdujących się w danym obszarze obecnie oraz w przyszłości w porównaniu z lokalizacją terenów zabudowy mieszkaniowej.
