Przywrócenie terminu w postępowaniu administracyjnym
Termin w postępowaniu administracyjnym przywraca się na prośbę strony. Musi ona jednak uprawdopodobnić, że uchybienie pierwotnego terminu nastąpiło bez jej winy.
Konieczność przywracania terminów w postępowaniu administracyjnym może pojawiać się w różnych sytuacjach. W jeszcze szerszym stopniu organy mogą się spotkać z żądaniami stron dotyczącymi przywrócenia terminu. W takich przypadkach należy kierować się oceną zasadności konkretnych, przywołanych przez strony przesłanek niemożności dotrzymania pierwotnego terminu. Najważniejsze w tym kontekście jest zaistnienie lub brak winy danej strony. Brak winy występować będzie w przypadku, gdy przekroczenie terminu nastąpiło mimo dołożenia przez stronę należytej staranności. Jak wskazuje się w orzecznictwie, dotyczyć to będzie przede wszystkim przypadków, kiedy niezachowanie terminu wynika z okoliczności, które są trudne do przezwyciężenia. Przykładem tego jest nagła choroba, powódź czy też niewłaściwe doręczenie rozstrzygnięcia. Natomiast występowanie u wnioskodawcy choćby najmniejszej winy jest wystarczające do negatywnego rozpatrzenia wniosku o przywrócenie terminu (wyrok WSA z 17 października 2012 r., sygn. akt II SA/Po 648/12).
